فرصت ارتقاء روابط اقتصادی ایران و قزاقستان فرا رسیده است

فرصت ارتقاء روابط اقتصادی ایران و قزاقستان فرا رسیده است

در نشست تجار دو کشور رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان عنوان کرد:

فرصت ارتقاء روابط اقتصادی ایران و قزاقستان فرا رسیده است

ظرفیت های و فرصت های همکاری ایران و قزاقستان متناسب با روابط خوب سیاسی دوکشور مورد بهره برداری قرار نگرفته است و اکنون بهترین زمان برای ارتقاء روابط تجاری دو کشور در سطح مناسب است.

امیر عابدی رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان در نشست بررسی فرصت های تجاری ایران و قزاقستان که دراتاق بازرگانی ایران برگذار شد با اعلام این مطلب گفت: راوبط دو کشور از سطح بسیار مناسبی برخوردار است و این روابط می تواند بر مناسبات اقتصادی تاثیر مثبت داشته باشد. اما متاسفانه بهره برداری لازم از این فرصت ها نشده است. وی همچنین افزود قزاقستان تنها مسیری بود که در ایام همه گیری کرونا بر روی ایران جهت دستیابی به بازار اورآسیا باز بود و این نشانه حسن روابط  و نزدیکی دو کشور می باشد.

در این نشست که هیئتی از فعالین اقتصادی قزاقستان به سرپرستی معاون وزیر تجارت این کشورحضور داشتند، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان به تشریح فرصت های همکاری دو کشور پرداخت و گفت:  موقعیت قزاقستان در مسیر جاده ابریشم  و مسیر تزانزیت بین المللی و اتصال آن از طریق بندر کاسپین  در ایران و به بندر کوریک در قزاقستان و  ارتباط با بازار چین یکی از مهمترین فرصت ها برای توسعه همکاری دو کشور محسوب می شود. برقراری یک مسیر دریایی بین بنادر آستارا و امیرآباد در ایران با بندر آکتائو در قزاقستان برای حمل کانتینر و کامیون در قالب کشتی های رو-رو دراین زمینه بسیار حیاتی و لازم بنظر می رسد.

عابدی در این باره افزود: قزاقستان دومین قدرت اقتصادی در منطقه اورآسیا می باشد و همکاری دو کشور بسیار مهم و تاثیر گذار است. سرمایه گذاری متقابل در دو کشور بویژه در حوزه  حمل و نقل  جهت دسترسی به بازارها کشورهای منطقه و فرا منطقه  می تواند فرصت های بسیاری را برای دو کشور ایجاد نماید.  وی با اشاره طرح یک جاده یک کمربند چین گفت: ما باید تقویت ناوگان لجستیکی در دریا را در دستور کار دو دولت قرار بدهیم. و از این طریق علاوه بر بهره گیری مناسب از این مسیر در راستای برنامه های این طرح محدودیت های بوجود آمده در مسیرهای دیگر که توسط برخی کشورها بوجود آمده را با تقویت زیر ساخت ها در این مسیر رفع کنیم و از این محدودیت یک فرصت طلایی بسازم و کریدور استان منگستاو به مناطق شمالی ایران را تقویت نماییم.

عابدی با تاکید بر موضوع طرح یک جاده یک کمربند گفت: پیشنهاد می گردد تمهیداتی اندیشیده شود که کشورهای عضو اتحادیه گمرک های اورآسیا و شانگهای به هر چه اقتصادی تر کردن هزینه حمل و نقل در بخش ترانزیت را در دستور کار خود قرار بدهند و کمسیون مشترکی را جهت این موضوع تعیین نمایند.

وی رفع محدو یت های صدور روادید بین دو کشور را یکی از موضوعات در جهت تقویت روابط تجاری دو کشور دانست و اضافه کرد: رفع محدودیت ها قطعا منجر به افزایش پروازها تجاری و افزایش سفر گردشگران سلامت خواهد شد و قطعا موجب افزایش سرمایه گذاری و مبادلات تجاری می گردد. رفع موانع صدور روادید به بخش خصوصی در دستیابی به چشم انداز توسعه روابط و حجم تجارت 1 میلیارد دلاری در سال امیدوار خواهد کرد.  توسعه روابط بدون لغو این محدودیت ها توسعه تحقق نخواهد یافت.

رئیس اتاق ایران و قزاقستان در سخنانش بخشی دیگر از ظرفیت های همکاری دو کشور را بر شمرد و گفت: در حوزه هایی مثل مواد غذایی شامل خشکبار ، خرما و پسته، در زمینه  تجهیزات پزشکی، بهداشتی و دارویی، مصالح ساختمانی از قبیل سیمان، کاشی و سرامیک و شیرآلات ساختمانی، رنگ و رزین، مواد شیمیای، صنعت برق و صنایع پلاستیک، شوینده ها، ماشین آلات کشاورزی و سیستم های آبیاری، نساجی و پوشاک، فرش ماشینی، خدمات فنی مهندسی در حوزه های راه سازی، سدسازی و شهرک سازی، احداث نیروگاه برق و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ، مخابرات و معدن و کشاورزی فراسرزمینی ایران توانمندی های خوبی دارد و می تواند در قزاقستان در این زمینه ها به تجارت و سرمایه گذاری بپردازد.

عابدی روابط نزدیک بین دو کشور و حسن همکاری مقامات کشور قزاقستان را در پیشرفت کارها بسبار موثر دانست و گفت  همکاری ها و تلاش سفیر ایران در نورسلطان در پیشرفت امور فعالین اقتصادی را از نمونه های خوب بکار گیری توان دیپلماتیک در روابط اقتصادی  کشور می توان نام برد.

وی در پایان برنامه اتاق مشترک ایران و قزاقستان را برای سال 2022 جهت برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در شهر نورسلطارا اعلام کرد و گفت: در بهار سال 2022 نمایشگاه توانمندی های ایران را در قزاقستان با همکاری خوبی که از برادران قزاق سراغ داریم برگزار خواهیم کرد و این رویداد می تواند نقش مهمی در تحول روابط تجاری دوکشور و اقدام عملی در ارتقاء تجارت بین ایران و قزاقستان باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.