آقای نظر بایف رئیس جمهور قزاقستان در راس هیاتی بلند پایه برای انجام سفر رسمی دو روزه (23 و 24 فروردین 95 ) به تهران سفر کرده است

آقای نظر بایف رئیس جمهور قزاقستان در راس هیاتی بلند پایه برای انجام سفر رسمی دو روزه (23 و 24 فروردین 95 ) به تهران سفر کرده است

دیدار و مذاکره با مقامات عالی کشورمان درباره توسعه روابط دوجانبه و رایزنی مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی در دستور کار برنامه های سفر قرار دارد.

رئیس جمهور قزاقستان در اولین روز سفر در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی قرار گرفت. پس از مذاکرات دوجانبه در حضور روسای جمهور دوکشور 9 سند همکاری دولتی به قرار زیر به امضاء رسید:

موافقتنامه انتقال محكومان به حبس، موافقتنامه همكاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و یادداشت تفاهم همكاری در حوزه همكاریهای فناورانه، پروتكل توسعه همكاری های اقتصادی در زمینه های صنعت، تجارت و سرمایه گذاری، برنامه بلند مدت همكاری حمل و نقل و تزانزیت در مسیر جاده ابریشم و یادداشت تفاهم همكاری بین بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و بانك ملی جمهوری قزاقستان،یادداشت تفاهم همكاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی راه آهن جمهوری قزاقستان، پروتكل همكاری بین شركت خطوط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی جی اس سی راه آهن قزاقستان و یادداشت تفاهم همكاری صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران و شركت مادر تخصصی ملی بایترك قزاقستان.

پس از امضاء اسناد، جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهوری در نشست خبری مشترک با “نورسلطان نظربایف” گفت: در ملاقات خصوصی دو طرف درمورد همکاری در بخش کشاورزی، علمی و فناوری، نفت و گاز و پتروشیمی مذاکراتی انجام و تفاهماتی صورت گرفت. در بخش حمل و نقل و ارتباطات راه‌آهن بین ایران، قزاقستان و ترکمنستان و حتی چین ازجمله موارد دیگری بود که دو طرف بر آن تاکید داشتند.

رئیس جمهور گفت: همکاری‌های دو کشور در دریای خزر، تورسیم و به ویژه رژیم حقوقی دریای خزر از مواردی بوده است که در مذاکرات دو طرف مورد بحث قرار گرفت. در زمینه مناسبات منطقه‌ای اتفاق نظر وجود داشت که مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم جهان اسلام را تهدید می‌کند. ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و سوریه و در یمن در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست رئیس جمهور قزاقستان گفت: از رئیس جمهور ایران و طرف ایرانی برای مهمان‌نوازی آنها تشکر می‌کنم. امروز صفحه جدیدی از تاریخ دو کشور می باشد. برداشتن تحریم‌ها آینده خوبی پیش رو قرارداده است. از زمان برقراری رابطه اختلافی نداشته ایم. در ارتباط با منطقه ما باید بر ضد ترورسیم مبارزه کنیم و وحدت اسلامی داشته باشیم.اسلام از تروریزم جدا است.اختلاف بین ایران و عربستان نباید باشد و اختلافات از طریق گفت و گو حل شود.از جناب آقای روحانی رئیس جمهور جهت سفر رسمی به قزاقستان دعوت می کنم.

 

 

گفتنی است در چارچوب این سفر، نشست شورای بازرگانان ایران و قزاقستان مورخ 22 فروردین با حضور روسای اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان، سفرای جمهوری اسلامی ایران در آستانه و جمهوری قزاقستان در تهران و نمایندگان بیش از 40 شرکت ایرانی و قزاقستانی برگزار گردید و بیش از 44 قرارداد همکاری بین فعالان بخش خصوصی دو کشور در زمینه های مختلف امضا شد.

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.