قزاقستان و فرانسه در توسعه انرژی هیدروژنی مشارکت می کنند

قزاقستان و فرانسه در توسعه انرژی هیدروژنی مشارکت می کنند

به گزارش سرویس مطبوعاتی اینوست قزاقستان، سفارت قزاقستان در فرانسه و شرکت ملی قزاق اینوست در 14 آوریل یک وبینار برای بررسی چشم اندازهای همکاری بین قزاقستان و فرانسه در توسعه انرژی هیدروژنی ترتیب دادند.

این وبینار که نمایندگان و کارشناسان دولت قزاقستان و فرانسه را گرد هم می آورد برای به اشتراک گذاشتن تجربه شرکت های فرانسوی که در بخش هیدروژن کار می کنند و دعوت از آنها برای مشارکت در توسعه این بخش در قزاقستان طراحی شده بود.

به گفته ژان گالیف، سفیر قزاقستان در فرانسه، این منطقه با توجه به تعهد این کشور برای کربن زدایی اقتصاد و دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 از اهمیت فزاینده ای برای قزاقستان برخوردار است.

وی همچنین بر اهمیت این گفت وگو با ورود دو کشور به دهه دوم مشارکت راهبردی تاکید کرد. سال گذشته قزاقستان و فرانسه نقشه راه همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری تا سال 2030 را امضا کردند که در آن توسعه پروژه های فناوری و زیست محیطی در اولویت قرار دارد.

قزاقستان می خواهد احتمالات تولید و استفاده هیدروژن را بررسی کند، موضوعی که سال گذشته توسط رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف مطرح شد. او در آن زمان گفت که جهان وارد مرحله جدیدی شده است که در آن انرژی جهانی از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر، هیدروژن و انرژی هسته‌ای تغییر می‌کند. به گفته وی، قزاقستان از ظرفیت علمی و کارشناسان واجد شرایط برای ایجاد یک خوشه صنعتی تولید انرژی هیدروژن برخوردار است.

عظمت کوژانوف، مدیر عامل گروه ویژه در سرمایه گذاری قزاقستان، گفت که سرمایه گذاران خارجی مشتاق کشف بخش هیدروژن در قزاقستان هستند.

وی گفت: پیش بینی می شود تا دو یا سه ماه آینده استراتژی توسعه انرژی هیدروژنی اعلام شود.

بازار جهانی هیدروژن سبز طی 10 سال آینده شکل خواهد گرفت. در این مدت ما به عنوان کشور موظف هستیم در بازار آینده در قالب محصولات عرضه کنیم. ما نمی توانیم صبر کنیم، باید همین الان اقدام کنیم. سرمایه گذاران خارجی درخواست می کنند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی 2019، هیدروژن می‌تواند از سوخت‌های فسیلی و زیست توده، از آب یا از ترکیبی از هر دو تولید شود. گاز طبیعی در حال حاضر نزدیک به سه چهارم تولید سالانه هیدروژن حدود 70 میلیون تن را تشکیل می دهد.

هیدروژن را می توان در زمینه های مختلف – صنعت از جمله پالایش نفت، متانول و تولید فولاد، حمل و نقل و ساختمان ها استفاده کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.