توافق ترکیه و قزاقستان برای “شراکت استراتژیک”

توافق ترکیه و قزاقستان برای “شراکت استراتژیک”

قزاقستان، ترکیه: 30 سال دوستی قوی

سفر رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف به ترکیه در تاریخ 10 و 11 مه اولین سفر وی از زمان تصدی ریاست جمهوری در سال 2019 بوده است.

این دیدار بیش از یک تعهد رسمی به مشارکت استراتژیک تقویت شده بود، بلکه گواهی بر 30 سال دوستی بین دو کشور برادر بود.

ترکیه اولین کشوری بود که استقلال قزاقستان را در 16 دسامبر 1991 به رسمیت شناخت و اولین سفارت خارجی قزاقستان در اکتبر 1992 در آنکارا افتتاح شد.

از زمان استقلال، اولین رئیس جمهور قزاقستان 24 سفر دولتی و کاری به ترکیه داشته است، در حالی که روسای جمهور ترکیه 15 بار به قزاقستان و نخست وزیران ترکیه 6 بار به این کشور سفر کرده اند. اما روابط بین قزاقستان و ترکیه بسیار فراتر از این اعداد است.

ترکیه در 16 سال گذشته بیش از 4.2 میلیارد دلار در اقتصاد این کشور سرمایه گذاری کرده است. کل سرمایه هلدینگ های ترکیه در اقتصاد قزاقستان تقریبا 12 میلیارد دلار است که تقریباً 20 درصد تولید ناخالص داخلی ترکیه یا 70 درصد تولید ناخالص داخلی قزاقستان است.

سفر پرزیدنت توکایف به آنکارا به عنوان یک تقویت قابل توجه برای این هدف عمل کرده است – توافقنامه های تجاری به ارزش نزدیک به 1.1 میلیارد دلار در این سفر امضا شد، از جمله تولید مشترک آنکا، یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) در قزاقستان. این اولین پایگاه تولید آنکا در خارج از ترکیه خواهد بود.

توکایف صنعت تولید، کشاورزی، مراقبت های بهداشتی و گردشگری را به عنوان مناطق استراتژیک برای قزاقستان معرفی کرد. وی همچنین به جامعه تجاری در ترکیه گفت که قزاقستان مسیری را به سوی “مدرن سازی کیفی اقتصاد با تقویت رقابت منصفانه، حفاظت از مالکیت خصوصی و انحصار زدایی اقتصاد” تعیین کرده است و انتظار می رود همه اینها سرمایه گذاران را به قزاقستان جذب کند.

رئیس دولت گفت: “این نه تنها چشم اندازهایی را برای هلدینگ ها و شرکت های بزرگ ترکیه، بلکه برای مشاغل کوچک و متوسط نیز باز می کند.”

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که قرار است در پاییز به قزاقستان سفر کند، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک 10 می، بر حمایت کشورش از اصلاحات سیاسی و اقتصادی قزاقستان تاکید کرد و از اراده سیاسی این کشور قدردانی کرد.

قزاقستان و ترکیه از طریق همکاری بیشتر در قالب های مختلف چندجانبه، تاریخ مشترک خود را احیا کرده اند. بارزترین نمونه، شورای همکاری کشورهای ترک زبان است که سال گذشته به سازمان تمام عیار کشورهای ترک تبدیل شد.

هر دو توکایف و اردوغان که پس از رویدادهای رسمی یک بازی تنیس روی میز را به اشتراک گذاشتند، امیدواری زیادی برای همکاری در آینده ابراز کردند و بیانیه مشترکی را امضا کردند که نشان دهنده تعهد قوی آنها به تقویت روابط است.

توکایف گفت: برای قزاقستان، ترکیه یکی از مهمترین و قابل اعتمادترین شرکا در قاره اوراسیا است. روابط بین کشورها و مردم ما بر اساس تاریخ مشترک و میراث معنوی، همچنان رو به توسعه است و به سطح مشارکت استراتژیک می رسد. دوستی صمیمانه و رفتار برادرانه شما با خرد قزاق مشخص می شود: “دوستی بالاتر از ثروت است، اما هیچ ثروتی بالاتر از دوستی نیست”.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.