همایش تجاری قزاقستان و ایران

همایش تجاری قزاقستان و ایران

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، که در صدر هیاتی تجاری همراه با حسن روحانی، رئیس جمهور، به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرده، امروز در «همایش تجاری قزاقستان و ایران» که با حضور وزیر اقتصاد و سرمایه گذاری قزاقستان، رئیس اتاق بازرگانی قزاقستان، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، مجتبی خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت، امیر عابدی رئیس شورای بازرگانی ایران و قزاقستان و بیش از 250 نفر از فعالان بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، گفت: در میان کشورهای منطقه، قزاقستان با برخورداری از اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی با ایران، برای ما در زمینه تقویت همکاری‌ها و افزایش تعاملات در اولویت قرار دارد.
شافعی بر لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی دو کشور برای ارتقای مبادلات تجاری تاکید کرد و گفت: بدون فراهم آوردن تسهیلات لازم در خصوص صدور روادید تجاری، رفع موانع و مشکلات بانکی، برطرف کردن مشکلات ترانزیتی و گمرکی و ارائه تسهیلات لازم در زمینه حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی امکان افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور میسر نخواهد شد.

 

امیر عابدی رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان در سومین نشست شوراهای بازرگانی دو کشور ضمن تشکر از برگزار کنندگان همایش به ویژه روسای هلدینگ بایتریک و کزنکس  با اشاره به نشستی که سه سال قبل با حضور ریاست محترم جمهور ایران در هتل رکسوز آستانا که منجر به تشکیل شورای بازرگانی ایران و قزاقستان با هدف اطلاع رسانی و معرفی فرصتهای اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور گردید و خوشبختانه تا به امروز توانسته هلدینگهای بزرگ و شرکتهای کوچک و متوسط را جذب نموده، به سه نکته اصلی از جمله  لزوم تسهیل صدور روادید و همچنین حل مشکل ارتباط بانکی میان بانک های دو کشور به منظور ارتقای سطح مبادلات تجاری تاکید کرد.

وی در ادامه افزود گسترش تجارت بدون تسهیل در بحث روادید امکان پذیر نمی باشد. ما انتظار داریم این رابطه دوستانه و برادرانه که بین ملت ها و فعالان اقتصادی وجود دارد با لغو روادید و یا تسهیل روادید تسریع شود.

ایشان ضمن ابراز خرسندی از  زمینه مساعد موجود در بازار قزاقستان برای سرمایه‌گذاری و همچنین بازار ایران برای طرف قزاقی، هیات تجاری متشکل از تجار ایرانی در زمینه های مواد غذایی. صنایع معدنی. محصولات کشاورزی. تجهیزات پزشکی. نفت و گاز و لوله های پلی اتیلن. خدمات فنی مهندسی. سنگهای معدنی . سرمایه گذاری. سیلوی غلات. دانه های روغنی. مشاوره طرح های صنعتی و مدیریت صادرات به طرف‌های قزاقی معرفی نمودند و خواستار برگزاری جلسات رو در رو با هدف گسترش تجارت شدند.

امیر عابدی در ادامه نوید برگزاری همایش تجاری ایران و قزاقستان با هدف معرفی فرصتهای تجاری و کالایی از سوی دو کشور  را، که با همکاری شرکت زودل از طرف ایران و هلدینگ کزنکس از طرف قزاقستان در ماه فوریه 2017 در قزاقستان برگزار خواهد شد، به حاضرین دادند. و اضافه نمودند امید به آن داریم که همزمان با برگزاری این همایش مشکلات بانکی دو کشور حل و فصل شود.

وی در خاتمه ضمن تشکر از آقایان شافعی و خسروتاج برای همکاری صمیمانه با شورای بازرگانی ایران و قزاقستان، خواستار حمایت از تاسیس دفتر نمایندگی این شورا در آلماتی قزاقستان به عنوان رابط بخش خصوصی با هدف تبادل اطلاعات و معرفی فرصت‌های تجاری میان دو کشور شدند.

 

 

محمد نهاوندیان در سخنرانی افتتاحیه این همایش، فراهم کردن زیرساخت های لازم همراه با تسهیل روابط تجاری میان ایران و قزاقستان برای حرکت بزرگ در روابط دو کشور را خواستار شد و گفت: در شرایط جدید ایران و قزاقستان، قراردادهای بلندمدت و سرمایه گذاری در صنعت از اولویت برخوردار است. نهاوندیان به اهمیت توسعه روابط با کشورهای اوراسیا اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت ایران به طور جدی به دنبال ایجاد شرایط جدید در تعاملات اقتصادی با این کشورهاست. او همچنین به عنوان اولین قدم، خواستار تسریع در صدور روادید تجاری برای بازرگانان دو کشور شد.

در این همایش محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران، ضمن اشاره به ظرفیت های اقتصادی و تجاری ایران، زمینه های موجود برای افزایش همکاری های تجاری میان دو کشور را تشریح کرد.

همچنین مجتبی خسرو تاج رییس سازمان توسعه تجارت، مشکلات کلان تجار در راه توسعه همکاری های متقابل را بر شمرد.

در این همایش وزیر اقتصاد و سرمایه گذاری قزاقستان، رئیس اتاق بازرگانی این کشور و رئیس بایترک (BAITEREK) بزرگ ترین هلدینگ اقتصادی دولتی قزاقستان ضمن تاکید بر صحبتهای امیر عابدی، رئیس شورای بازرگانی ایران و قزاقستان و ابراز خرسندی از همکاری مجدانه و صمیمانه شوراهای بازرگانی دو کشور نیز سخنان خود را ارائه نمودند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.