مراسم روز اقتصاد قزاقستان با حضور سفیر این کشور در تهران برگزار و ضمن تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قزاقستان برای سرمایه‌گذاری و تجارت، مزیت‌های حضور در این کشور نیز مطرح شد

مراسم روز اقتصاد قزاقستان با حضور سفیر این کشور در تهران برگزار و ضمن تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های قزاقستان برای سرمایه‌گذاری و تجارت، مزیت‌های حضور در این کشور نیز مطرح شد

مراسم روز اقتصاد قزاقستان با همکاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با حضور سفیر ج. قزاقستان در ج.ا. ایران و جمع کثیری از فعالان اقتصادی کشور، یکشنبه هشتم دی ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

قزاقستان از جمله کشورهای بزرگی است که در منطقه اوراسیا قرار دارد و با دو کشور مهم آسیا (روسیه و چین) هم‌مرز است. 13 منطقه ویژه اقتصادی در این کشور فعال هستند که هرکدام از آنها متناسب با شرایط جغرافیایی برای سرمایه‌گذاری انواع کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس اظهارات اسخت ارازبای، سفیر قزاقستان در تهران، طی 28 سال گذشته که از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی می‌گذرد، این کشور توانسته گام‌های جدی در راستای توسعه اقتصادی بردارد. طی چند ماه گذشته مرکز مالی بین‌المللی اوراسیا در قزاقستان کار خود را آغاز کرده و تعداد قابل توجهی از شرکت‌های ترکی، عربی، روسی و چینی وارد این مرکز شده و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: مرکز مالی بین‌المللی اوراسیا مانند دیگر مراکزی که در چند نقطه دیگر دنیا از جمله هنگ کنگ، سنگاپور، لندن و دبی هستند بر اساس قوانین بین‌المللی بریتانیا فعالیت کرده و اگر شرکت‌های فعال در آن دچار اختلافی شوند، پرونده آنها در دادگاه طبق همین قوانین بین‌المللی قضاوت خواهد شد و قوانین داخلی قزاقستان ملاک عمل قرار نمی‌گیرد.

ارازبای به معافیت‌های مالیاتی که در مناطق ویژه اقتصادی قزاقستان برای جذب سرمایه‌های خارجی اجرایی می‌شود، اشاره و تصریح کرد: مالیات بر درآمد، مالیات بر زمین و مالیات بر دارایی شرکت‌هایی که در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند، صفر بوده و می‌توانند از زیرساخت‌های موجود در این مناطق استفاده کنند. همچنین سرمایه‌گذاران قادرند بعد از ثبت شرکت در قزاقستان، اقدام به خرید زمین در این کشور کنند.

سفیر قزاقستان، رشد اقتصادی این کشور در 11 ماه گذشته را 4 درصد عنوان و پیش‌بینی کرد که در سال جدید میلادی سطح رشد اقتصادی این کشور افزایش پیدا کند. وی همچنین به ذخایر ارزی موجود در صندوق رفاه و بانک مرکزی قزاقستان اشاره و آن را در حدود 100 میلیارد دلار دانست که برای جمعیتی بالغ بر 18 میلیون نفر، رقم قابل توجهی است.

او همچنین به امضای تفاهم بین ایران و اتحادیه اوراسیا برای حضور در این اتحادیه اشاره و یادآور شد: اتحادیه اوراسیا 5 عضو دارد و به تازگی ازبکستان که از دیگر کشورهای استقلال‌یافته و قدرتمند در منطقه است، علاقه خود را برای عضویت در اتحادیه اوراسیا اعلام کرده است. از طرف دیگر کشورهایی مانند ترکیه، چین، هند، اندونزی، سنگاپور و مصر نیز مانند ایران خواستار امضای تفاهم‌نامه با این اتحادیه هستند.

به باور ارازبای حضور این کشورها در اتحادیه اوراسیا می‌تواند به توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری این کشورها با منطقه اوراسیا کمک کند کمااینکه در ارتباط با ایران توانستیم به توافقاتی برای کاهش تعرفه‌های تجاری و حتی در حد صفر برای بخش قابل توجهی از کالاهای صنعتی و کشاورزی، برسیم.

وی ادامه داد: بر اساس این توافق 864 قلم کالا با تعرفه کاهش یافته و یا در حد صفر از این 5 کشور (قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، روسیه و ارمنستان) به ایران صادر می‌شود که از این بین 602 کالا، صنعتی و 262 کالا، کشاورزی است. همچنین 502 قلم کالا با تعرفه کاهش یافته و یا در حد صفر از ایران به این 5 کشور صادر می‌شود که 376 قلم آن صنعتی و 126 قلم، کالای کشاورزی هستند.

 

 

امیر عابدی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان ، موقعیت ژئوپلوتیکی ایران و قزاقستان، روابط بسیار مناسب دیپلماتیک و عبور جاده ابریشم از قزاقستان را از مزیت ها و فرصت های توسعه تجارت با کشور قزاقستان بر شمرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان روند تجارت گذشته و حال ایران و قزاقستان را طبق آمار اینگونه بیان کرد که صادرات ایران در 8 ماه سال 1398، 61 میلیون دلار و واردات 64 میلیون دلار بوده است. ایشان در ادامه با طرح چشم اندازی به آینده صادرات و با تاکید بر نظرات کارشناسان اقتصادی در کشور اشاره نمود در صورت اصلاح رویه ها، تسهیل در امور تجارت و مشروط به اینکه رفع موانع در دستور کار جدی مسئولین قرار گیرد، شاهد افزایش حجم تجارت 130 میلیون دلاری متوسط 5 ساله گذشته به 1400 میلیون دلار تا پایان سال 1401 خواهیم بود که با در نظر گرفتن پیوستن و اجرایی شدن موافقت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران، امکان دسترسی به این حجم صادرات به کشور قزاقستان دور از دسترس نمی باشد.

امیر عابدی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و نایب رییس انجمن کشت فراسرزمینی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در کشور قزاقستان را در حوزه های کشاورزی بویژه کشت فراسرزمینی ، معدن و تجارت در گروه های کالایی مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، فرش،  دارو و تجهیزات پزشکی ، خدمات در حوزه گردشگری، توریسم درمانی، نرم افزار و فناوری اطلاعات ، خدمات فنی و مهندسی، سد سازی، انتقال شبکه آب و فاضلاب، صنعت دام و طیور تشریح کرد.

 

ایشان همچنین از علاقه‌مندی تجار و سرمایه‌گذاران قزاقستانی به حضور در بازار ایران به ویژه شهرهای جنوبی از جمله چابهار، قشم و کیش سخن گفت. وی ادامه داد: برای جذب و تشویق آنها به حضور در ایران باید سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ و شرایط را برای آن تسهیل کرد.

وی در خاتمه اعلام نمود اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با بهره گیری از مشاوران و کارشناسان مجرب کلیه خدمات بازرگانی، حمل و نقل، مالی، حقوقی، تحقیقات بازار، اطلاع رسانی از نمایشگاه ها و کنفرانس ها، اعزام و پذیرش هیات های تجاری، بازاریابی و مشاوره تخصصی محصولات، راهکار حضور در زنجیره و کانال های توزیع در کشور قزاقستان را در راستای توسعه تجارت فی ما بین دو کشور به فعالان اقتصادی و اعضای اتاق مشترک ارائه می نماید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.