
در نشست تخصصی فرصتها و محدودیتهای توسعه تجارت ایران و قزاقستان که در سومین نمایشگاه تجارت با اوراسیا و در پاویون اتاق بازرگانی تهران برپا شده بود، از چشمانداز روشن توسعه روابط تجاری ایران با قزاقستان سخن گفته شد. قراقستان به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیای میانه توانمندی و ظرفیت بالایی بهویژه در حوزه معادن و کانیها دارد.
در چهارمین روز از برگزاری سومین نمایشگاه بینالمللی تجارت با اوراسیا برپایی نشستهای تخصصی به همت اتاق بازگانی تهران در غرفه این اتاق کلید خورد تا متخصصان و کارشناسان برگزار شد.
نهمین نشست تخصصی روز چهارم و پایانی نمایشگاه تجارت با اوراسیا با موضوع فرصتها و محدودیتهای توسعه تجارت ایران و قزاقستان با مدیریت امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، برگزار شد.
اهمیت توسعه کریدورهای منطقه ای در قزاقستان
محمد ابوطالبی، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران، در ابتدای این نشست به ضرورت توسعه مسیرهای ارتباطی اشاره کرد و گفت: قزاقستان در نظر دارد ۱۱هزار کیلومتر خطآهن موجود را مدرن کرده و بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بسازد.
وی افزود: توسعه کریدور ترانس خزر منعکسکننده واکنشی به تغییرات ژئوپلیتیکی است که هدف آن ایجاد یک شبکه حملونقل قوی مستقل از درگیریهای ژئوپلیتیک است.
عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران تصریح کرد: بسیاری از برنامههای اقتصادی قزاقستان برای همسویی با برنامههای اتحادیه اوراسیا ترسیم شده است، از جمله برنامه دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی این کشور به ۴۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ که کریدور میانی نقش مهمی در این چشمانداز ایفا میکند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد ابوطالبی با اشاره به کریدورهای جادهای و ریلی لجستیک قزاقستان عنوان کرد: در حالی که کریدور و مسیر حملونقل خزر شامل شبکههای جادهای و ریلی گسترده است، گلوگاههایی وجود دارد که برای کاهش تأخیر نیاز به ارتقا، مسیر دوم و برقرسانی دارد.
وی در ادامه درباره تقویت تبادل دانش، انتقال تکنولوژی در بهکارگیری تجهیزات و زیرساختها سخن گفت و سرمایهگذاری در حوزه خدمات فنی و مهندسی را حائز اهمیت دانست.
عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با تأکید بر رفع موانع بانکی و مالی در جهت گسترش تعاملات دیپلماسی اقتصادی، به خدمات فنی بین ایران و قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخت.
توسعه روابط با کشورهای همسایه و مدیریت در ثبات جامعه
در ادامه این نشست محمد امیرزاده، نایبرئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به رشد تولید بالای قزاقستان در عرصههای مختلف پرداخت. وی یادآور شد: رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان از ژانویه تا سپتامبر 2024 به 4 درصد رسیدهاست که این رقم نسبت به 3.3 درصد نیمه اول سال، بهبود چشمگیری داشتهاست.
او با اشاره به توسعه روابط با کشورهای همسایه و مدیریت در ثبات جامعه گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور باید بر ضرورت ارتقاء سطح همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور و فعالتر شدن کمیسیونهای مشترک تاکید شود.
امیرزاده تصریح کرد: اقتصاد قزاقستان، تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است اما به دلیل وجود انواع عناصر و کانیها، از این کشور به جدول مندلیوف یاد میشود.
وی یادآور شد: قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغالسنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار میگیرد.
نایبرئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفت: این کشور ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و وسعتش دو برابر ایران است و از شمال با روسیه و از شرق با قرقیزستان و از جنوب با ازبکستان و ترکمنستان مرز مشترکی دارد. این ویژگی به ما امکان تبادلات موثر را میدهد.
تقویت و گسترش اقتصادی و تجاری
در بخش دیگر این پنل، بیک مراد خایدار، رایزن اقتصادی سفارت قزاقستان در ایران، از علاقه این کشور توسعه تبادلات تجاری خبر داد و گفت: سیاست کشور ما تقویت رابطه با ایران است در همین راستا تقویت و گسترش اقتصادی و تجاری از اهمیت بالایی است.
به گفته وی، ۳۴۰ میلیون دلار تجارت سال گذشته ایران و قزاقستان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، ۱۲ درصد رشد داشته است. او افزود: بیش از 600 شرکت ایرانی در قزاقستان حضور دارند که 400 شرکت فعال و موثر هستند.
بیک مراد خایدار لغو روادید ۱۴ روزه را گام مهمی برای حضور گردشگران و تجار در این منطقه دانست. وی در پایان از تجار و بازرگانان ایرانی برای حضور در این کشور و سرمایه گذاریهای مشترک دعوت کرد.
اهمیت مسیر حملونقل قزاقستان
هادی کریمی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، نیز قزاقستان را یک همسایه خوب در دریای خزر توصیف کرد و گفت: این کشور به لحاظ حملونقل موقعیت مناسبی برای مراودات تجاری دارد و همسایگیاش با چین و روسیه طرفین را به ارتباط تجاری تشویق میکند.
وی افزود: هماکنون مباحث لجستیکی در ارتباط با این کشور اهمیت دارد و راههای جدیدی برای دستیابی به بازارهای جهانی دارد که موجب تنوع اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصتهای تجاری میشود.
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان گفت: قزاقستان اخیراً برای اولین بار مسیرهای جادهای و زمینی چین به اروپا را به یکدیگر متصل و امکان ترانزیت را فراهم کرده است.
کریمی یادآور شد: همچنین قزاقستان در مسیر روسیه به خلیج فارس نقش مهمی ایفا میکند و همکاریهای لجستیکی با ایران دارد که بخشی از کالاها را از شمال غرب وارد ایران میکند و صادراتش را هم از این مسیر ادامه میدهد.
وی به ایجاد مناطق آزاد در قزاقستان اشاره کرد و گفت: موقعیت مناسب جغرافیایی بنادر آزاد در این منطقه باعث کاهش هزینه و زمان حملونقل شده است و فرصت مناسبی را در اختیار تجار ایرانی قرار دادهاست.
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان خاطرنشان کرد: اولویت کلیدی برای هر دو کشور نوسازی و توسعه زیرساختهای بندری، به ویژه بندر کوریک در قزاقستان و بندر عباس در ایران است. این پروژهها از نظر استراتژیک برای افزایش رقابت مسیرهای حملونقل مهم هستند.
کریمی افزود: قزاقستان به طور فعال اجرای پروژههای زیربنایی را تسریع و برآورد میکند. توسعه این بنادر نه فقط موقعیت کشورها را در بازار جهانی حملونقل تقویت میکند، بلکه باعث ایجاد مشاغل جدید میشود و به توسعه اقتصادی پایدار کمک میکند.
حسن ولیبیگی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و قزاقستان، نیز در این نشست گفت: قزاقستان نهمین کشور بزرگ جهان با وسعت ۲.۷ میلیون کیلومتر مربع است.
وی افزود: امروزه قزاقستان با تولید ناخالص داخلی ۱۶۰ میلیارد دلاری بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی محسوب میشود. در واقع قزاقستان تولید ناخالص داخلی بالاتری نسبت به سایر کشورهای آسیای مرکزی دارد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و قزاقستان به روابط تجاری ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: مجموع مبادلات تجاری ایران با قزاقستان در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۳۰۲ میلیون دلار بوده که حدود ۲۱۹ میلیون دلار سهم صادرات ایران و ۸۳.۴ میلیون دلار سهم واردات است.
ولیبیگی یادآور شد: سطح تجارت فعلی بین کشورهای ما با ظرفیت آنها مطابقت ندارد و دو کشور حجم تجارت سالانه ۳ میلیارد دلاری را هدفگذاری کردهاند.
وی یکی از راههای امیدوارکننده همکاری قزاقستان و ایران، مشارکت آنها در کریدور حملونقل شمال-جنوب دانست و افزود: در میان چشمانداز ژئوپلیتیک کنونی روسیه، قزاقستان و ایران در حال بررسی فرصتهایی برای استفاده از این کریدور برای ترانزیت کالا هستند. این کریدور سه مسیر اصلی، از طریق دریا، از طریق آذربایجان و از طریق قزاقستان را ارائه میدهد.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و قزاقستان یادآور شد: هر یک از این مسیرها فرصتهای منحصر به فردی را برای کشورهای شرکتکننده فراهم میکند. به عنوان مثال مسیر قزاقستان میتواند از نظر زمان و هزینه به سودمندترین مسیر تبدیل شود.
ولیبیگی تصریح کرد: علاوه بر این، استفاده از هر سه مسیر زنجیرههای لجستیک را متنوع میکند و انعطافپذیری آنها را در برابر چالشهای اقتصاد جهانی افزایش میدهد.
وی خاطرنشان کرد: از مزایای پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا میتوان به ایجاد پل ارتباطی بازار با بیش از ۱۸۰ میلیون نفر و بازاری بالقوه برای تقویت صادرات اشاره کرد.
- اخبار اتاق
- آداب و رسوم قزاقستان, اتاق بازرگانی, اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان, اتاق بازرگانی مشترک, اتحادیه اقتصادی اوراسیا, امیر عابدی, تحولات سیاسی در قزاقستان, توافقنامههای تجاری ایران و قزاقستان, جاذبههای گردشگری قزاقستان, خدمات فنی مهندسی قزاقستان, روابط ایران با کشورهای آسیای مرکزی, روابط ایران و قزاقستان, روادید تجاری ایران و قزاقستان, زیرساختهای حمل و نقل قزاقستان, سفرهای تجاری بین ایران و قزاقستان, سیاست خارجی ایران و قزاقستان, صادرات به قزاقستان, صنایع معدنی قزاقستان, فرصتهای سرمایهگذاری در قزاقستان برای ایرانیان, فرهنگ و تاریخ قزاقستان, کشاورزی قزاقستان, نفت و گاز قزاقستان, نقش روسیه در روابط ایران و قزاقستان, همکاریهای اقتصادی ایران و قزاقستان, هیئتهای تجاری ایران و قزاقستان, واردات از قزاقستان